NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
وَهْبُ بْنُ
بَقِيَّةَ
عَنْ خَالِدٍ
عَنْ عَاصِمِ
بْنِ
كُلَيْبٍ
عَنْ أَبِي
بُرْدَةَ
عَنْ أَبِي مُوسَى
قَالَ
سَأَلْتُ
النَّبِيَّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
عَنْ شَرَابٍ
مِنْ
الْعَسَلِ
فَقَالَ
ذَاكَ
الْبِتْعُ
قُلْتُ
وَيُنْتَبَذُ
مِنْ
الشَّعِيرِ
وَالذُّرَةِ
فَقَالَ
ذَلِكَ
الْمِزْرُ
ثُمَّ قَالَ
أَخْبِرْ
قَوْمَكَ
أَنَّ كُلَّ
مُسْكِرٍ
حَرَامٌ
Ebû Musa (el Eş'arî)den
rivayet olunmuştur; dedi ki:
Nebi (s.a.v.)'e bal'dan
(yapılan) içkiyi sordum. "- O bit'dir" buyurdu.
Arpa ve darıdan bir içki
elde ediliyor, dedim. "O da mizr'dir" cevabını verdi. Sonra; "-
Kavmine söyle, sarhoşluk veren herşey haramdır" buyurdu.
İzah:
Buhari, ahkâm; Müslim,
eşribe; Nesâî, eşribe
"Sarhoşluk veren
her içki haramdır" hadisi hakkında Hattabı şöyle bir mütalaa ortaya
koymuştur: Bu hadiste sarhoşluk veren şeyin azının da çoğunun da haram
olduğuna delil vardır. Hangi neviden olursa olsun. Çünkü umum sîgasıyla
sarhoşluğu doğuran içkinin cinsine işaret edilmiştir, bu söz, "karın
doyuran her yemek helâldir" demeye benzer. Çünkü manası fiilen doyurmasa
bile doyurmak sânından olan her yemek helâldir demektir."
Hattâbî'nin bu
mütalaasına karşı Allâme Aynî şunları söylüyor: "Hangi neviden olursa
olsun sarhoşluk veren içkinin azı da çoğu da haramdır sözü, her içki hakkında
geçerli değildir. Bu söz yalnız şaraba mahsustur. Çünkü İbn Abbas'tan mevkuf
ve merfu olarak rivayet edilen bir hadiste; muayyen olarak haram kılınan
şaraptır: "Her içkinin sarhoş edeni de haram kılınmıştır"
denilmektedir ki bu hadis; şarabın, sarhoş etsin etmesin, azı da çoğu da haram
olduğunu, başka içkilerin ise ancak sarhoş ettiği zaman haram kılındığını
gösterir. Bu meydandadır.
Ama Nebi (s.a.v.)'in,
"Her sarhoşluk veren içki şarabtır ve her sarhoş eden içki
haramdır..." buyurduğu rivayet edilmiştir dersen ben de derim ki:
Bu hadis için Yahya b.
Maîn'in ta'nı vardır. Sahih olduğunu kabul etsek bile esah kavle göre İbn
Ömer'e mevkuftur. Bundan dolayıdır ki Müslim onu zanla rivayet etmiş,
"Ben onu ancak merfu olarak biliyorum" demiştir. Merfu olduğunu da
kabul etsek hadisin manası şudur: Çok içildiği zaman sarhoş eden içkinin hükmü
şarabın hükmü gibidir."[Davudoğlu, A. Sahih-i Müslim Terceme ve Şerhi, XI,
292-293.]